PRODUKTER
Här nedan listar vi artiklar, nyheter och information från Byggfabriken.
Presskontakt: Tomas Melinder tomas.melinder@byggfabriken.com
Med ny VD ombord har Malmöföretaget Byggfabriken inlett en expansiv fas i bolagets utveckling, med fokus på att öka såväl tillväxt som lönsamhet med bibehållet fokus på modern och hållbar byggnadsvård. Under det första halvåret 2025 ökade försäljningen med 21 procent till 46 mkr (38) med en rörelsemarginal på cirka 10 procent, drivet av fortsatt stort intresse för renovering.
”Vi har som mål att vara ett hållbart alternativ till slit och släng. Det växande intresset för genuina och autentiskt lösningar driver vår affär. Medvetna kunder söker tidstypiska byggnadsvårdsdetaljer, vilket vi möter med god service, flera kanaler, och egen produktion i Sverige och Europa”, säger Katarina Welin, sedan årsskiftet VD på Byggfabriken.
Allt från färg till måttbeställda kök
I dag sker ungefär hälften av försäljningen via de fyra butikerna i Malmö, Göteborg och Stockholm. Sortimentet omfattar tusentals artiklar inom kategorier som kakel, klinker, färg, beslag, dörrhandtag, massiva spegeldörrar och måttbeställda kök.
”Byggfabriken är grundat i en stark kärlek till produkterna och det som gör oss unika är att vi har breddat begreppet byggnadsvård till att omfatta även modern byggnadsvård. Vi erbjuder produkter som passar inte bara i sekelskifteshus, utan även i hem från exempelvis funkisepoken, men också modernare hem än så. Det gör oss relevanta för betydligt fler, inte minst genom vår populära plastfria färg”, betonar Katarina Welin.
En viktig del i Byggfabrikens framgångsrecept är egen produktion och kontraktstillverkning i Sverige och Europa, där allt från snickerier och gjutning i mässing till dörrhandtag i bakelit tillverkas i tidstypisk stil med hållbara materialval.
”Vi tar inte genvägar i produktion gällande design, kvalitet och material för att pressa pris. I stället tillverkar vi enligt original, både produktionsmässigt och i materialval. Våra kunder väljer oss för att de märker skillnaden, värdesätter kvalitet och det genuina – och det är just de värdena som driver vår fortsatta tillväxt”, tillägger Katarina Welin.
För ytterligare information, var god kontakta:
Katarina Welin, VD Byggfabriken Sverige AB
Telefon: 040-643 06 28
Mejl: katarina.welin@byggfabriken.com
Om Byggfabriken
Byggfabriken är ledande inom byggnadsvård med lång erfarenhet av att kombinera traditionellt hantverk med modern hållbarhet. Med en tydlig vision om att göra byggnadsvård tillgänglig för alla har bolaget etablerat en lojal kundbas och ett starkt varumärke. Byggfabriken arbetar med hela kedjan från utveckling och tillverkning till marknadsföring och försäljning i nära samarbete med producenter i Sverige och Europa. Med kvalitet, hållbarhet och kundfokus i centrum förnyar Byggfabriken byggnadsvården.
Fakta om Byggfabriken
· Byggfabriken är ett handelsföretag med egen produktion inom byggnadsvårdsbranschen.
· Byggfabriken grundades 1997 av Joakim Karlstedt och Dan Jensen, som fortfarande är ägare.
· Försäljningen sker via två butiker i Stockholm, en butik i Göteborg, butik och centrallager i Malmö, samt e-handel.
· Bolaget omsatte 78 Mkr under 2024 med en rörelsemarginal på drygt 6 procent.
· Målet är att nå 100 mkr i omsättning 2026 med en marginal på 10 procent.
· Byggfabriken har ett fyrtiotal medarbetare motsvarande cirka 30 helårstjänster.
· Kundklubben har 65 000 medlemmar i Sverige.
Egen tillverkning
Unikt framtagna produkter efter äldre förlagor.
Kunskap är grunden
Vi har utbildning och erfarenhet i allt från byggnadsvård och arkitektur till stilhistoria och färglära.
Vår erfarenhet
Byggfabriken grundades 1997 i Malmö.
Hållbarhet i fokus
Vi strävar efter att vara hållbara i alla led.