Tillägg till Byggfabrikens allmäna köpvillkor
För att tillverkningen av en dörr ska inledas måste du som kund först ha godkänt offerten om du lagt ordern hos våra säljare, lägger du ordern på webben är ordern bindande i samband med beställning. I de fall där ritning har tagits fram skall även denna godkännas. Det är kundens ansvar att kontrollera att allt stämmer såsom artikelnummer, mått, spegelindelning, hängning och eventuella tillägg, som extra karmdjup, typ av glas, släta speglar etcetera. Byggfabriken ansvarar ej för om kunden missförstått innehållet i en order eller angett fel mått.
Dörrarna tillverkas specifikt till varje enskild kund, vilket gör att ånger- och returrätt inte gäller efter att tillverkning av dörrar börjats.
Revidering
Om ni vill ändra i en order kan detta medföra längre leveranstid och eller att en merkostnad tillkommer.
Leveranstid
Preliminär leveranstid bekräftas i orderbekräftelse eller i separat mejl. Vanligtvis är den kring 10 veckor. Kring jul och under sommaren kan leveranstiden vara något längre än under resten av året.
Vid leverans
Vid leverans måste mottagaren vara på plats och visa legitimation. Överenskommelse om utkörningstid sker med fraktbolaget när de kontaktar mottagaren. Om beställaren själv inte kan vara på plats måste ny kontaktperson med namn och telefonnummer meddelas Byggfabriken i god tid innan leverans. Samma sak gäller ändring av leveransadress. Fraktbolaget tar ut en avgift om ändringen sker under leverans.
Dörrarna levereras liggande på en långpall, inklädda i masonit. Kunden får själv ta hand om emballaget. Dörrarna levereras till port eller tomtgräns, inbärning ingår inte i frakttjänsten och kan inte ombesörjas. Dörrarna skall omedelbart bäras in och skyddas mot fukt och kyla.
Dörrar som hämtas på vårt lager på Skruvgatan 6, Malmö, levereras helt utan emballage. Ta med kartong, filt eller annat stöt- och väderskydd!
Kontrollera direkt att rätt antal och att allt stämmer med beställningen och rapportera avvikelser till oss senast 5 arbetsdagar efter leverans.
Om kollit har fått en synlig fraktskada, måste det omgående meddelas till fraktbolagets chaufför på plats vid mottagandet. Ta gärna en bild på pallen innan den packas upp. Kontakta även oss snarast antingen via telefon 040–643 06 00 eller via e-post info@byggfabriken.com.
Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi detta. Vi kommer att göra allt vi kan för att fullfölja beställningen. Det kan dock uppstå tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Byggfabriken ansvarar ej för eventuella förseningar orsakade av transportbolaget.
Retur- och ångerrätt
Enligt Distansköplagen har du som svensk kund i vissa fall rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Denna lag gäller dock inte produkter framtagna på beställning och kundanpassade produkter och därmed inte heller våra dörrar.
Reklamation
Reklamationer och garantianspråk av synliga fel och brister godtas inte om anmälan sker till Byggfabriken efter det att produkten är monterad eller målad. Garantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel eller brist som fanns i produkten vid leverans. Gäller det till exempel handhavandefel eller felmontering och/eller bristfälligt underhållen produkt, debiteras kunden för kostnaden för åtgärdande. Detta gäller även i de fall Byggfabriken ej kan hitta något fel på produkten eller då kunden orsakat skadan genom yttre åverkan eller annat oaktsamt handhavande.